السلام علیک یا فاطمه الزهرا

اطلاعات جامع و مفید در باره حضرت زهرا

السلام علیک یا فاطمه الزهرا

اطلاعات جامع و مفید در باره حضرت زهرا

ایثار و بخشش در شب عروسى

امیرالمؤمنین على علیه‏السلام زره خود را فروخت و پول آن را از بابت مهریه زهرا علیهم‏السلام به خدمت رسول خدا تقدیم داشت و پیامبر بزرگوار اسلام نیز پولها را در اختیار چند نفر از اصحاب خود قرار داده و سفارش فرمودند: «براى فاطمه جهیزیه فراهم کنند...»
از جمله خریدها بدین منظور، پیراهن عروسى بود که به هفت درهم خریدارى شده بود و زهرا آن را در شب عروسى به تن کرده و در حال رفتن به خانه شوهر بود....
در حالى که سلمان افسار مرکب فاطمه علیهاالسلام را در دست داشت و آرام آرام رو به سوى خانه استیجارى که در کنار مدینه قرار گرفته بود مى‏رفتند، ناگهان کنیزى به دختر پیامبر صلى اللَّه علیه و آله سلام کرد و از مشکلات خود سخن گفت و براى رفع نیازش از آن بانوى گرامى اسلام درخواست کمک نمود...
فاطمه علیهاالسلام به زنانى که دور او را گرفته بودند فرمودند: کمى آرام باشید و اطراف مرا مراقبت کنید و خود از مرکب پایین آمد و در میان کاروان زنان که مانند نگین او را محاصره کرده بودند، پیرهن تازه را از تنش درآورد و آن را به کنیز سائل بخشید و خود لباس کهنه پوشید و حرکت به سوى خانه بخت را از سرگرفت...
شب زفاف به پایان رسید. رسول خدا همراه با کاسه‏اى شیر به دیدار دختر و داماد شتافت، در حالى که صبحانه میل مى‏کردند، رسول خدا فاطمه علیهاالسلام را تماشا مى‏کرد، در این حال پیامبر صلى اللَّه علیه و آله متوجه شد که دخترش زهرا لباس کهنه بر تن دارد، با تعجب پرسید: دخترم! چرا لباس نو نپوشیده‏اى؟
فاطمه: پدر جان! دیشب آن را به کنیزى بخشیدم که نیازمندش بود.
رسول خدا: عزیزم! مناسب بود براى مراعات حال داماد، لباس نو را براى خود نگه مى‏داشتى. فاطمه: پدرجان! این درس را از قرآن آموخته‏ام که مى‏فرماید: «در احسان کردن پیوسته چیز مطلوب و مورد علاقه‏تان را احسان کنید.(1)
علاوه بر این، شما نیز همیشه چنین مى‏کردید...
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله دیگر سخنى نگفت، ولى گویا از درون خود به دخترش عشق مى‏ورزید و از چنین ایمان و ایثارگرى او به خود مى‏بالید.(2)
شب عروسى براى هر عروس و دامادى خاطره‏آمیز و بسیار حساس است. زیبایى و آراستگى عروس در چنین شبى در افکار و عشق و علاقه‏ى آتى داماد مؤثر مى‏باشد و به عنوان پایه و اساس زندگى مشترکشان به حساب مى‏آید، ولى فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام با در نظر گرفتن همه‏ى این مسائل، تنها پیرهن تازه‏اش را به سائل مى‏بخشد و خود پیرهن کهنه مى‏پوشد.

 

1ـ آل‏عمران/ 92: لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون.
2ـ عوالم، ج 11، ص 210.
منبع  ار سایت   http://yazahra.net

   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد